МОЛОДІЖНІ СУБКУЛЬТУРИ: ЗА І ПРОТИ
З метою припинення масових протиправних дій, аби зберегти дітей від необдуманих вчинків, подолання конфліктів та формування толерантних стосунків серед представників різних субкультур сучасної молоді 22 березня 2023 року у Шосткинському ВПУ соціальним педагогом було проведено групове онлайн-консультування для керівників навчальних груп на тему «Молодіжні субкультури: за і проти. Поради для педагогів».
Під час онлайн-зустрічі були обговорені причини вступу підлітків у небезпечні субкультури та надані педагогам практичні та психологічні поради щодо роботи з учнівською молоддю та батьками, а саме:
- Налагодити взаємодію з батьками, зокрема:
- рекомендувати батькам звертати увагу на контент, який «споживає» дитина, і знати її інтереси;
- разом з дитиною пройти базовий курс кібербезпеки й обговорити його;
- слідкувати, чи нема у дитини різких перепадів настрою;
- проводити більше часу з дітьми та вибудовувати довірливі стосунки;
- звертати увагу на поведінку дітей, коло спілкування та способи проведення дозвілля.
Щодо батьків, у яких складна комунікація з підлітками, то їм варто звернутись до практичного психолога, соціального педагога закладу освіти, або, наприклад, до фахівців проєкту Міністерства освіти і науки України та UNICEF «Поруч», де можна отримати безкоштовну допомогу з метою формування нових життєвих цінностей, розвитку вольових якостей, поліпшення взаємин дитини з батьками та ровесниками тощо.
- Організувати превентивні заходи з учнями щодо формування толерантних стосунків:
- Якщо в навчальному закладі є учні які входять до молодіжних субкультур (або угрупувань) з’ясувати першопричини, які спонукали підлітків приєднатися до небезпечних субкультур, та надати відповідну допомогу в подоланні цих причин;
- Ознайомити учасників освітнього процесу із наявними молодіжними субкультурами, їхніми основними рисами, позитивним і негативним спрямуванням та з’ясувати сприятливу роль молодіжних субкультур у процесі адаптації і самоствердження юної собистості.
Доречним буде проведення занять з елементами тренінгу «Всі ми – різні, всі ми – рівні», творчі дискусії на тему «Молодіжні субкультури: за і проти», «Вчимося бути толерантними», «Що спільного?», «Біла ворона»; можно створити колажі «Світ толерантності» і «Світ інтолерантності», «Риси толерантної особистості» тощо.
- Для того щоб навчити дітей безпечної поведінки, у виховній системі закладу освіти необхідно систематично приділяти увагу національно-патріотичному вихованню, культурі взаємостосунків учнів, методам ненасильницького спілкування тощо (виховні години, різноманітні заходи, залучати учнів до гуртків художньої самодіяльності, спортивних секцій, гуртків професійного спрямування).
- Медіагігієна, медіаграмотність, кібербезпека.
Під час війни особливої загрози набуває розширення інформаційного фронту, який застосовує ворог для маніпулювання свідомістю молодого покоління та нагнічуванню негативного ставлення один до одного
Важливим елементом протидії дезінформації є розвиток критичного мислення і відповідна протидія фейкам. Необхідно формувати в учнів вміння відрізняти фейки, маніпулятивну інформацію та пропаганду. Так само необхідно вчити учнів, що вся інформація, яку вони розміщують в соціальних мережах, стає надбанням громадськості і це не завжди може бути не безпечно.
В групі ризику знаходяться діти, які позбавлені достатньої батьківської уваги і підтримки, та ті, чиє перебування в мережі інтернет не контролюється дорослими.