Поради вчителю зі створення і підтримки позитивного соціально-психологічного клімату у групі
Позитивний соціально-психологічний клімат у групі --- заслуга класного керівника та ознака довірливих стосунків як між вчителем та здобувачами освіти, так і серед учнів. У дружньому, згуртованому колективі, де вчитель з повагою ставиться до кожного учня, підтримує конструктивні стосунки з іншими педагогами і неагресивно, але рішуче припиняє будь-які спроби насильства і знущань, - такі випадки трапляються рідко.
Кожен викладач має своїм особистим прикладом демонструвати негативне ставлення до насильства в будь-яких його проявах, поводити себе так, щоб підтримувати у групі добрі, довірливі стосунки, атмосферу миролюбності і взаємопідтримки.
-
Використовуйте у групі позитивний підхід, у міру можливості формулюйте правила поведінки і вимоги до здобувачів освіти «як треба», а не «як не треба» робити. Демонструйте схвалення конструктивної поведінки учнів зоровим контактом, кивком голови або посмішкою.
-
Залучайте учнів до різних спільних справ, щоб кожен відчував свою причетність до вирішення загальних завдань: підготовки заходів, чергування, організації толоки, проведення акцій тощо. Заохочуйте участь сором’язливих і боязких підлітків.. Давайте їм завдання, у яких вони зможуть реалізувати себе у найкращий спосіб. Підтримуйте в них бажання надавати допомогу один одному у разі необхідності.
-
Акцентуйте на важливості і цінності національного, культурного, історичного різноманіття, а також різноманіття здібностей, смаків, уподобань, фізичних та інтелектуальних можливостей. Підкреслюйте, що всі люди в цілому і учні конкретної групи зокрема чимось відрізняються, і саме це надає їм неповторності. За необхідності розкажіть про причини, за яких деякі діти ведуть себе не так, як інші; поясніть, що вони мають труднощі в навчанні, мають обмеження щодо занять спортом через стан здоров’я тощо.
-
Не допускайте будь-які глузування, образливі коментарі на адресу здобувачів освіти, які мають особливі освітні потреби, вади у фізичному чи розумовому розвитку, зовнішньому вигляді, поведінці, а також гендерно неконформних учнів, менш успішних у навчанні, або гірше розвинених фізично; мігрантів, представників національних або рілігійних меншин, дітей, сім’і яких мають низький соціальний чи матеріальний статус тощо.
-
Не протиставляйте здобувача освіти колективу ні в позитивному, ні в негативному світлі. Не перехвалюйте учня як найздібнішого, найрозумнішого, найвідповідальнішого, щоб не викликати до нього заздрості. Також не виокремлюйте учня, як єдиного, хто не розв’язав задачу, не пробіг дистанцію, не брав участь у заході, щоб не принизити його і не виставити на глузування. В групі не повинно бути «улюбленців» і тих, кому вчитель явно не симпатизує.
-
Не обговорюйте і не оцінюйте особисті якості здобувача освіти перед усією групою: не порівнюйте дітей, їхні знання, уміння, досягнення, не розповідайте про недоліки і слабкі місця, щоб не провокувати осуд і знущання над ними. Заохочуйте співпрацю, а не суперництво.
-
Особистим прикладом демонструйте шанобливе ставлення до всіх членів колективу, як поводитися і спілкуватися з повагою до співрозмовника. Не залишайте без уваги жодного випадку зневажливої поведінки або висловлювання, що принижує гідність людини через її стать, етнічне походження, національність, мову, релігійну приналежність, соціально- економічне становище, наявність інвалідності, захворювання, гендерну ідентичність.
-
Використовуйте дисциплінарні заходи, які мають виховний, а не каральний характер. Якщо робите учню чи учениці зауваження, аналізуйте вчинки і можливі наслідки, а не особистість дитини Обговорюйте те, що трапилось, не робіть узагальнень, що він чи вона поводиться так завжди. Це тільки закріплює негативну поведінку.
-
Здобувача освіти, якого в групі не приймають, або того, хто систематично порушує дисципліну, можна посадити поруч з упевненим у собі, таким, що має авторитет у одногрупників, неагресивним однолітком. Не підсилюйте ізоляцію учнів, ігноруючи проблему.
-
У групі, де є відторгнені діти, під час проведення групових заходів розподіляйте ролі заздалегідь, щоб не допустити ситуації, коли жодна команда не захоче прийняти їх до себе.
-
Допоможіть «непопулярному» учневі засвідчити свою корисність для колективу, залучіть його до участі в заході, де він може реалізувати свої здібності. Пам’ятаймо, що відчути себе в «ситуації успіху» -- необхідно для кожного!
Практичний психолог А.Б. Приходько