Анкетування: «Чи порушуються права учасників освітнього процесу у закладі освіти»
В межах місячника правового виховання психологічною службою Шосткинського ВПУ проводилось анонімне анкетування для суб’єктів навчально-виховного процесу: учнів, педагогів, батьків.
Створення безпечного та комфортного середовища для навчання та розвитку учнів є ключовим фактором ефективного освітнього процесу. Це сприяє їхній успішній соціалізації, академічним досягненням та формуванню позитивного емоційного клімату в закладі освіти.
Опитування мало на меті визначити рівень обізнаності учнів щодо своїх прав, частоту можливих порушень та їх характер.
- Так, 90,7% опитаних учнів вважають доступною інформацію про організацію освітнього процесу училища (графік, розклад занять тощо).
- 79,1% учнів отримують поточну інформацію про організацію освітнього процесу в училищі заздалегідь та вчасно.
- 82,6% учнів задоволені організацією дистанційного навчання, разом з тим 15,1% надали відповідь «ні» і 43% учнів потребують технічної та інформаційної підтримки при дистанційному навчанні.
- Більшість учнів (48,8%) звертається за технічною та інформаційною підтримкою при онлайн-навчанні до класного керівника та майстра виробничого навчання. Учні вказують на достатню можливість отримати зворотній зв’язок з класним керівником та викладачами поза навчальними заняттями.
- 72,1% учнів задоволені інформацією про організацію освітнього процесу, яка розміщена на офіційному сайті училища.
- Класні керівники, майстри в/н вчасно ознайомлюють та регламентують організацію освітнього процесу в училищі (95,3%).
- Викладачі, класні керівники, майстри в/н та адміністрація є відкритими та доступними для комунікації з учнями.
- Викладання навчальних дисциплін цілком задовольняє 77,9% учнів, частково задовольняє - 22,1%. Рівень організації підтримки учнів є високим, близько 100%.
Таким чином анкетування свідчить про достатній рівень дотримання правових норм та ефективну роботу адміністрації та педагогічного колективу. В подальшому потрібно:
- підтримувати рівень обізнаності учнів щодо їхніх прав;
- за потреби проводити моніторинг ситуації для своєчасного виявлення потенційних проблем;
- заохочувати відкриту комунікацію між учнями, вчителями та адміністрацією.
- проводити роз’яснювальні заходи щодо прав учнів.
Опитування показало, що у закладі освіти створено сприятливі умови для навчання, а права учнів дотримуються на належному рівні. Але наряду з вищевказаним є потреба у підвищенні технічної та інформаційної підтримки учнів при дистанційному навчанні.
Педагоги навчального закладу не мають перешкод у своєму професійному розвитку, однак вважають недостатнім матеріально-технічне забезпечення (14,8%) та брак часу (40,7%).
- Для забезпечення академічної доброчесності у своїй діяльності педагоги дотримуються етичних принципів та визнаних законом правил (59,3%). Використовуючи чужі матеріали, педагоги роблять посилання на джерела інформації та мотивують здобувачів освіти на самостійне виконання домашніх завдань (22,3%).
- Для запобігання проявам дискримінації в закладі освіти педагоги проводять актуальні профілактичні бесіди (55,6%), своєчасно реагують на конфліктні ситуації, якщо вони виникають (26,9%).
- В навчальному закладі розроблені правила поведінки для здобувачів освіти, учасники освітнього процесу ознайомлені з ними та в більшості дотримуються їх (81,5%).
- Адміністрація навчального закладу відкрита для спілкування і враховує пропозиції, надані педагогічними працівниками.
Опитані батьки за потреби завжди мають можливість поспілкуватися з керівництвом закладу освіти і досягти взаємопорозуміння (96,5%).
- Зворотній зв’язок з педагогами забезпечується на 92,4%.
- 96,5% батьків задоволені організацією освітнього процесу в училищі, за потреби розраховують на допомогу класного керівника//майстра в/н, спеціалістів психологічної служби, адміністрації при розв’язанні проблемної ситуації з дитиною.
- Батьки своєчасно отримують інформацію про діяльність закладу освіти від класних керівників (71,2%), майстрів в/н (57,6%), під час батьківських зборів (55,9%), з училищного сайту (20,3%).
- Батьки вважають, що права учасника освітнього процесу практично не порушується (84,7%); інколи порушуються, але вирішуються (11,9%). Звернення до керівництва розглядаються вчасно (67,8%).
За результатами анкетування рекомендується:
- продовжувати залучати батьків до освітнього процесу через активну співпрацю та взаємодію.
- організовувати інформаційні заходи для батьків щодо прав та обов’язків учнів і педагогів.
- підтримувати відкритий діалог між батьками, вчителями та адміністрацією для вчасного вирішення проблемних питань.
- сприяти залученню батьків до училищного життя через різноманітні форми співпраці.
Опитування показали, що в навчальному закладі дотримуються правові норми, а права учасників освітнього процесу захищені на належному рівні.
Таким чином, достатній рівень взаємодії між усіма учасниками освітнього процесу сприяє створенню безпечного та комфортного середовища для навчання та розвитку учнів.
Практичний психолог А.Б.Приходько
Соціальний педагог Т.М.Лавриненко