Всесвітній день психічного здоров'я
День психічного здоров'я або ментального здоров'я у світі та в Україні відзначається щороку 10 жовтня. В умовах сьогодення актуальність подібних заходів набуває неабиякого значення.
Значну увагу під час освітнього процесу, методичних зустрічей та наукових конференцій освітяни приділяють здоров’ю здобувачам освіти. Мусимо констатувати: за останні роки показники фізичного, психічного та духовного здоров’я підлітків суттєво знизилися, що має ряд відповідних причин. В країнах Європи та Америки значну увагу дослідники приділяють збереженню та примноженню ментального здоров’я.
Отже, для початку, з’ясуймо поняття «ментальне здоров’я», його присутність в українських розвідках, а також, яка роль викладачів у збереженні ментального здоров’я підлітків. У Наказі Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Концепції щодо удосконалення надання психіатричної допомоги дітям» від 30.08.2012 №68 поняття ментального здоров’я ототожнюється із психічним здоров’ям. Однак цей наказ на сьогоднішній день втратив чинність, а в «Концепції розвитку охорони психічного здоров’я в Україні на період до 2030 року», схваленої розпорядженням Кабінету Міністрів України термін ментальне здоров’я відсутній. Його попередня детермінація (наведена в наказі) присвоєна психічному здоров’ю.
Таким чином, в українському законодавстві нажаль відбулася заміна понять з однозначним ототожненням їх значень.
Згідно з визначенням Всесвітньої організації охорони здоров’я «ментальне здоров’я» – це стан благополуччя, при якому людина може реалізувати свій власний потенціал, справитися зі звичайними життєвими стресами, продуктивно працювати, а також зробити внесок в життя своєї спільноти.
Ментальне здоров’я нероздільно пов’язане із ціннісним світоглядом особистості. Духовність складає основу ментального здоров’я і забезпечує формування ціннісних орієнтацій особистості через розвиток якостей, які відповідають означеним цінностям.
Тож ментальність притаманна кожній людині, незалежно від етнічної приналежності, соціального стану, статі, мови.
Звернувшись до досвіду Швеції, вдалося з’ясувати, що поняття ментального здоров’я здобувачів освіти користується широкою популярністю в освітньому просторі цієї країни.
Ключову роль в процесі збереження психічного здоров’я учнів під час навчально-виховного процесу відіграє саме викладач. Він має здійснювати позитивний виховний вплив, забезпечуючи формування емоційного інтелекту, свободу в особистісному самоствердженні та відповідальності за власний розвиток.
Педагоги ДПТНЗ Шосткинського ВПУ наразі залучені до реалізації внутрішньої Програми закладу з подальшого розвитку та підтримки ментального здоровʼя здобувачів освіти, положення якої передбачають:
- запроваджувати новизну в освітній діяльності;
- дбати про збагачення пізнавального світогляду, орієнтуючись на зону інноваційного сучасного розвитку;
- бути включеними у діяльність підлітків, дотримуватися принципів гуманності та толерантності у взаємодії з ними.
Таким чином, важко переоцінити вплив педагогів на збереження ментального здоров’я здобувачів та учасників освітнього процесу. Учні нашого закладу сьогодні із задоволенням долучатимуться до заходів: відпочинок, якісний сон, невимушене довірливе спілкування з однолітками, отримання важливих порад та настанов від соціального робітника та психолога. Важливо дбати про свій ментальний стан регулярно, уміло стабілізуватися. Підтримаємо таку ідею, аби люди частіше згадували про свій психічний добробут і плекали своє внутрішнє здоров’я.