Вчись володіти собою
Від якості взаєморозуміння між всіма суб’єктами навчально-виховного процесу (педагоги, батьки, діти) залежить продуктивність спілкування між дітьми і дорослими, всі грані "соціального самопочуття" підлітка, питання його поведінки і самоактуалізації в складні часи сьогодення.
До уваги всіх, хто належить до цього кола, психологічна служба пропонує поради і рекомендації, які здатні зробити взаємодію дорослих і підлітків безпечною, доброзичливою, мотивуючою і продуктивною.
ВЧИСЬ ВОЛОДІТИ СОБОЮ
Рекомендації підліткам, схильним до правопорушень
v Намагайся ставитись до інших людей так, як бажаєш, щоб ставились до тебе. ( ЗОЛОТЕ ПРАВИЛО МОРАЛІ )
v Дотримуйся норм законів і моралі в сім’ї та суспільстві.
v Формуй в собі позитивні потреби і погляди. Пам’ятай, що егоїзм і слабовілля прирікають тебе на асоціальні вчинки.
v Не уникай ритмічної і напруженої трудової діяльності. Знаходь собі діло (роботу), яке дає змогу проявити себе та самоствердитися.
v Намагайся уникати компаній, спроможних змінити тебе, твій світогляд в гіршу сторону, які можуть втягнути тебе в злочинний світ.
v Учись знаходити в собі найкращі якості, завжди спирайся на свою гідність: почуття особистої гідності – основа поваги до іншої людини.
v Сформулюй для себе найближчі і подальші життєві цілі – це могутній фактор твого розвитку.
v Не прагни до самотності, не занурюйся в себе під час усвідомлення своїх неправомірних вчинків (дій). Обери собі друга з кола близьких тобі людей, який завжди буде готовий надати тобі допомогу.
v Формуй в собі позитивну самооцінку, вчись володіти собою, стримуватися. Не давай волю своїм природним реакціям, вчись виражати емоції достойним чином.
Рекомендації вчителям
щодо підвищення самооцінки у "важких” підлітків
v Намагайтеся створити добрі стосунки у спілкуванні з підлітком, бо їх відсутність – це причина виникнення тривожності у дитини.
v Поважайте індивідуалізм підлітка, бо його зневага веде до появи самотності дитини.
v Стверджуйте загальнолюдські цінності – це стане на допомогу під час появи у підлітка думок про самотність або втрати друга (друзів).
v Частіше нагадуйте "важким” підліткам про їхні позитивні якості – це допоможе уникнути в їхній свідомості закріплення негативних оцінок щодо них самих та формування низької самооцінки.
v Навчайте підлітка надавати оцінку своїм свої вчинкам, нагадутйте про самоповагу, позитивне ставлення, розуміння, терплячість до оточуючих; їхніх оцінок щодо самого підлітка.
v Сприяйте розвитку процесу самореалізації – активній праці самого підлітка щодо розвитку своєї особистості.
v Створюйте умови щодо формування у підлітків інтересу до того, якими вони стануть у майбутньому – це могутній фактор саморозвитку "важкого” учня.
v Допомагайте "важким” підліткам знайти свої життєві цілі – це зможе усунути багато проблем під час їхнього виховання.
Рекомендації підліткам щодо уникнення конфліктів
v Не розмовляйте одразу з людиною, яка знаходиться в збудженому стані.
v Перед тим, як сказати про якусь неприємність, подивіться на це очами опонента.
v Не приховуйте свого доброго ставлення до людини, висловлюйте схвалення його вчинкам.
v Змушуйте себе мовчати, коли вас залучають до дрібних сварок.
v Навчайтеся поводити себе гідно, говорити спокійно, ввічливо, доброзичливо з оточуючими, поважайте гідність інших.
v Якщо ви розумієте, що помиляєтеся в своїх думках, вчинках, визнайте це одразу.
Рекомендації педагогам під час виправлення поведінки підлітків,
схильних до правопорушень
v Проявляйте витримку під час спілкування з проблемними підлітками.
v Терпляче і наполегливо пояснюйте неправильність їхніх поглядів і поведінки.
v Намагайтесь переконувати і відкривати "важким” підліткам гідні та цікаві життєві перспективи.
v Постійним повчанням не закріплюйте у підлітків, схильних до правопорушень, негативну оцінку своїх учинків.
v Уникайте надто наполегливо і безцеремонно втягувати таких підлітків в суспільні справи колективу учнів.
v Сприяйте організації педагогами та батьками спільних масових заходів, що з’єднують підлітків з різною поведінкою, світосприйняттям, успішністю.
v Долучайте "важких” підлітків до суспільно корисних трудових справ, використовуючи притаманну їм завзятість в досягненні поставленої мети, прагнення до першості, частково усвідомлене почуття їхньої соціальної неповноцінності.
v По можливості, з метою перевиховання підлітків, які вже зробили помилку в житті, змініть обставини та звичні їм форми поведінки, виказуйте їм довіру, схвалюйте їхні досягнення.
v Виховуйте у таких підлітків вміння не тільки підкорятися, а й командувати, не принижуючи та не уражуючи інтереси однолітків.
Рекомендації
педагогам із забезпечення засобів впливу навчального закладу
на підлітка щодо поліпшення його поведінки
v Пошук і знаходження шляхів підвищення мотивації до навчання у слабких учнів.
v Винагорода дітей за досить незначний прогрес під час навчальної діяльності, а не за досконалість в ній.
v Активне заохочення підлітків до творчої діяльності, до спортивних, інших позаурочних заходів тощо.
v Дозволяти дітям брати участь у найважливіших справах навчального закладу, наділивши їх певною часткою відповідальності.
v Не присвоювати дітям ніяких ярликів, спиратися на заохочення, підтримку, а не на покарання.
v Не можна розділяти учнів негативним оцінюванням, бо діти позбавляються необхідної мотивації.
v Корисно знаходити сильні сторони слабких учнів і хвалити їх за те, що їм вдається.
v В роботу навчального закладу включати більше елементів, що задовольняють соціальні інтереси підлітків.
v Розширювати суспільно корисні форми діяльності підлітків, залучати їх до такої діяльності.
v Особистим прикладом, шляхом мотиваційних бесід виховувати у підлітків усвідомлення та прийняття морально – духовних цінностей та норм.
Рекомендації батькам підлітків, схильних до правопорушень
v Намагайтеся бути завжди позитивним прикладом для своєї дитини, законослухняним громадянином своєї країни.
v З молодшого віку прищеплюйте дітям повагу до закону, прав людини.
v Проявляйте витримку, терпіння під час спілкування з дитиною, обговорення його протиправних вчинків (дій).
v Шляхом переконання, створення гідних та цікавих життєвих перспектив сприяйте виникненню у підлітків прагнення до законослухняності, вибору гідних друзів, дозвілля.
v Відмовтеся від постійних повчань, не закріплюйте у підлітків негативної оцінки своїх вчинків.
v Ненав’язливо здійснюйте систематичний контроль за життєдіяльністю підлітка.
v В процесі необхідного перевиховання змінюйте обставини в сім’ї, звичні форми поведінки, спілкування, контролю та ін. з дитиною та поміж дорослими.
v Сприяйте особистісному розвитку дитини !
v Висловлюйте йому свою довіру, схвалюйте його досягнення, виробляйте вміння не тільки підкорятися, а й відчувати себе лідером.
Рекомендації підліткам щодо подолання агресивності:
• виконувати фізичні вправи (гімнастика, аеробіка, біг, їзда на велосипеді);
• займатися силовими видами спорту (бокс, боротьба тощо);
• займатися фізичною працею;
• «на неживі об'єкти» (побити подушку, диван, боксерську грушу, пошматувати газету);
• використовувати масаж, особливо верхньої частини спини, з метою зняття напруги;
• викричатися на самоті, не спрямовуючи свій гнів на об'єкт роздратування;
• обговорити ситуацію, яка викликає роздратування, з близькою людиною;
• висловити уявному об'єкту своє невдоволення;
• написати листа об'єкту роздратування, але не надсилати його;
• змінити вид діяльності, що допоможе відволіктися від проблеми;
• використовувати комунікативну техніку «Я»-повідомлення: висловлюючи співрозмовникові почуття щодо ситуації, яка вас дратує, викликати співчуття та бажання зрозуміти вас і не руйнувати стосунків. Наприклад: «Я сповнений гніву, злий, розлючений, дуже сердитий, мене дратує ця ситуація, мені ніяково, дуже боляче»;
• використовувати асоціативне «Я»-повідомлення: злий, як тигр;
• релаксація - метод, за допомогою якого можна частково чи повністю позбутися фізичного або психологічного напруження;
• медитація - занурення розумом у предмет, ідею, що досягається шляхом зосередження на одному об'єкті й усунення всіх інших зовнішніх (звук, світло) та внутрішніх (фізичне, емоційне напруження) чинників.
ПАМ’ЯТАЙТЕ: У ВАС ВЕЛИКА ВЛАДА, ЯКЩО ВИ ВОЛОДІЄТЕ СОБОЮ!
Практичний психолог А.Б. Приходько