ЕФЕКТИВНІСТЬ АДАПТАЦІЇ УЧНІВ НОВОГО НАБОРУ Шосткинського ВПУ
Професійно-технічна освіта є складником української системи освіти, де людина може оволодіти знаннями, уміннями і навичками за певною професією. Важливою перевагою професійної освіти є її гнучкість та швидка реакція на запити ринку праці.
Професійно-технічна освіта забезпечує здобуття громадянами професії відповідно до їх покликань, інтересів, здібностей. Це багато цікавих напрямів, які дозволяють реалізувати талант, перетворити його в реальну професію та гарно заробляти.
Сучасне українське суспільство ставить перед системою освіти стратегічну мету – створити умови для розвитку та самореалізації кожної особистості як громадянина України, який буде здатним розбудовувати рідну країну завдяки набутим професійним і соціальним компетентностям. Реалізація завдань суспільства відповідає структурі життєвих установок більшості старшокласників.
Цього року в учнівський колектив Шосткинського ВПУ прийшли 196 нових учнів. Для вчорашніх старшокласників іншим стало соціальне оточення (новий склад групи та педагогів) і система діяльності (нова навчальна ситуація). Ситуація новизни є для будь – якої людини певною мірою тривожною. І звичайно, в зв’язку з кардинальною зміною діяльності молодої людини виникає необхідність адаптації.
Мета адаптаційного періоду – допомогти учням швидше познайомитися один з одним, з новими педагогами та з новою навчальною ситуацією. Серед його завдань: пошук // актуалізація особистого сенсу й мотивації навчання (визначною в даній ситуації є здатність учня взяти відповідальність за успішність свого навчання на себе), пізнання специфіки статево–ролевих стосунків, організація самопізнання та доброзичливої конструктивної взаємодії тощо.
Педагогам і батькам важливо пам’ятати, що в юності особливо зростає необхідність у визнанні й захищеності, як ніколи стають актуальними потреби в спілкуванні й одночасно у відособленні. Спілкуючись одне з одним, юнаки і дівчата відчувають необхідність знайти своє «Я», зрозуміти свої життєві перспективи. Тому через увесь адаптаційний період проходить ідея самопізнання та самовизначення в життєвих цінностях, в уявленні образу «Я» як власними очима, так і очима інших. І тут слід підкреслити важливість значення рівня розвитку учнівської групи, від якого залежить її мікроклімат, психологічна комфортність тощо.
Організаційна єдність групи полягає у її здатності до ділового об’єднання для розв’язання загальногрупових практичних завдань, прагнення до співробітництва, узгодженої взаємодії.
Психологічна єдність – це загальний настрій, тон групи, який створює ефект захищеності для кожного її члена. Трьома сторонами психологічної єдності академічної групи виступають інтелектуальна, емоційна і вольова.
- Інтелектуальна сторона виявляється у здатності знаходити спільну мову, приходити до узгоджених суджень і висновків з найважливіших питань групової діяльності, розуміти спільну відповідальність за неї.
- Емоційна сторона характеризує загальну атмосферу взаємовідносин, рівень дружелюбності, емпатії, взаємної толерантності до недоліків інших.
- Вольова сторона психологічної єдності групи віддзеркалює здатність її членів долати перешкоди, наполегливо просуватись до мети, стримувати в інтересах групи свої почуття, мобілізувати сили у відповідальні моменти.
!!! У різних групах той самий студент може мати різний статус. В групах, які відрізняються за рівнем групового розвитку, змістом діяльності й спілкування, молоді люди здобувають істотні розбіжності в статусі.
Характер розвитку особистості значною мірою обумовлений рівнем розвитку групи, до якої особистість включена і в яку вона інтегрована. В академічних групах, які досягли в своєму розвитку рівня колективу (взаємодії і взаємовідносини мають спільні цілі, завдання, особистісно – значущий зміст), існують сприятливі умови для формування у студентів позитивних якостей особистості, необхідних сучасному фахівцю і громадянину.
Практичний психолог А.Б. Приходько
#Психологічна_служба